Bilde ifm svindelforsøk via Messenger

Svindelforsøk

Svindel via Messenger

En måte å svindle bankkunder på nå er at svindlerne "hacker" seg inn via Messenger og utgir seg for å være en betrodd person av den de skal svindle. Det ser ut som det er en melding som kommer fra en kjent person av deg og de bruker samme "språk og tone" i sin dialog med deg. Meldingene legger seg inn i loggen som du har med denne personen slik at alt virker "normalt". Og da er det lettere for deg å svare på spørsmål som kommer både rundt fødselsnummer, passord og koder. 

Men du skal aldri gi fra deg sensitiv informasjon (f.eks. fødselsnummer, BankID-passord, koder, kortnummer eller PIN-kode), selv om du mottar slike meldinger eller en e-post som ber deg om å gjøre dette. Dersom du får e-post, telefon eller SMS - husk at Stadsbygd Sparebank aldri kommer til å be om denne type informasjon.


Slik kan du beskytte deg mot svindel

  • Aldri oppgi dine passord eller koder til noen
  • Aldri bekreft med BankID på mobil fordi noen andre ber deg om det
  • Dersom du mister kortet ditt, må du sperre det raskest mulig

Husk at banken aldri vil ringe og be deg om å bekrefte med BankID på mobil, BankID-passord, koder, kortnummer eller PIN-kode.

 

Andre tips for å forhindre at du blir lurt

Se nøye på SMS og e-poster du får. Ta en kritisk vurdering av e-posten og sjekk avsender, og tenk over om dette kan være riktig. Sunn skepsis er aldri feil.

Sammenlign e-postadressen med tidligere ekte e-poster. Se spesielt etter falsk avsenderadresse, dårlig språk og stavefeil. De kriminelle blir stadig flinkere til å produsere falske e-poster og SMSer.

Ikke åpne vedlegg fra ukjente, klikk ikke på lenker ukritisk og skriv selv inn internettadresser i nettleseren.

Er du i tvil, dobbeltsjekk med den riktige avsender - ta en telefon til den du tror er avsender for å verifisere innholdet i eposten.


Har du blitt utsatt for svindel?

Ring oss så raskt du kan og vi vil prøve å hjelpe deg etter beste evne.

Ring oss på 73 85 50 00