Når må bedriften opprette en pensjonsordning?
Som arbeidsgiver er du forpliktet til å opprette en pensjonsordning for dine ansatte dersom bedriften oppfyller minst ett av følgende kriterier:
- Har minst én ansatt uten eierinteresse som jobber minst 75 % av full stilling.
- Har minst to ansatte, hvor begge jobber minst 75 % av full stilling, og minst én av dem har eierinteresse.
- Har flere ansatte som jobber minst 20 % av full stilling hver, og som til sammen utfører arbeid tilsvarende minst to årsverk.
Når pensjonsordningen er obligatorisk, må alle ansatte som har fylt 13 år meldes inn fra første arbeidsdag. Pensjonsordningen må være på plass innen seks måneder etter at plikten oppstod. Hvis den opprettes for sent, må arbeidsgiver etterbetale manglende innskudd i henhold til loven.
Virksomheten får skattefradrag for innbetalinger til pensjonsordningen, men det skal beregnes arbeidsgiveravgift av både innbetalingene og eventuelle kostnader knyttet til avtalen.
Ønsker du å flytte avtalen til oss? Fyll ut skjemaet, så fikser vi resten!
Hva bør du gjøre som selvstendig næringsdrivende?
En pensjonsordning er et viktig bidrag til økonomien din som pensjonist, samtidig som den gir bedriften gode fradragsmuligheter. Både sparebeløpet og kostnadene kan trekkes ifra næringsinntekten. Dette kan gi en skattebesparelse på inntil halvparten av innbetalingene til pensjonssparingen. Hvor mye du reduserer skatten med, avhenger av marginalskatten din.
Vi anbefaler å bruke en aktør som Nordea Liv for en fleksibel og lønnsom spareløsning tilpasset din situasjon.
Du må ha høy nok inntekt
Vi anbefaler i utgangspunktet innskuddspensjon kun for personer med høy inntekt (over 7,1 G) og generelt god økonomi.
Har du lønn under 7,1 G anbefaler vi sparing i IPS eller annen sparing. Les mer om dette her.