Det er ikke bare i etablering av kundeforholdet at banken er lovpålagt å innhente legitimasjon. Men også i et løpende kundeforhold må vi passe på at den legitimasjonen vi har innhentet tilfredsstiller myndighetenes krav.

 

Hva skjer:

Vi behøver oppdatert legitimasjon fra mange av våre kunder. Selv om du har vært kunde hos oss i mange år, eller akkurat har startet et kundeforhold med oss er det viktig at du er legitimert riktig.  Dette kommer av skjerpede lovkrav fra myndighetene.

 

Hvem gjelder dette:

De det gjelder vil motta informasjon om at vi trenger ny/oppdatert legitimasjon. Du må gjerne ta kontakt med oss for å sjekke om den legitimasjonen vi har registrert på deg er god nok. Fint om du sjekker om dette kan gjelde dine familiemedlemmer også.

 

Hvor kan jeg få ordnet dette?

Du får ordnet dette ved å komme innom våre kontorer i Rissa eller Leksvik i vår åpningstid mandag-fredag 09.00-15.00.

Om du ikke kan komme innom i bankens åpningstid så kan du ta kontakt med oss på post@stbank.no eller 73855000 for å gjøre en avtale.

 

For våre kunder i Trondheim er vi tilstede i Aktiv Trondheim sine lokaler i Skippergata 14, 7042 Trondheim to dager i oktober: Lørdag 19. oktober kl 10:00 - 16:00 og mandag 21. oktober kl 10:00 - 18:00

 

Sende pass digitalt?

Du kan sende en bekreftet kopi av passet ditt til oss via nettbanken eller appen. Logg inn i nettbanken og velg «kontakt oss» og «meldinger.» Klikk på de 3 streken oppe til høyre, og velg «ny melding.» Så laster du opp kopien av passet og sender inn. Dette er helt trygt. Husk at kopien av passet må være bekreftet av offentlig instans: bank, post, kommune osv.

 

Hva er gyldig legitimasjon?

Vi anbefaler at alle kunder legitimerer seg med gyldig pass. Om du ikke har pass så kan du for eksempel bruke førerkort som legitimasjon. Eldre, og personer med betydelig svekket helsesituasjon, kan levere utgått pass, utgått førerkort eller bekreftelse på trygd/pensjonsutbetaling med ditt fødselsnummer på.  

 

BankID og legitimasjon?

For å kunne ha BankID så er det et krav at du legitimerer deg med gyldig pass. BankID er er din personlige signatur i form av en elektronisk ID og det stilles derfor strengere krav til legitimasjonskontroll.

 

Hvor raskt må jeg komme innom?

Vi ønsker at du kommer snarest mulig og du vil også få en frist for når du må ha kommet innom.

 

Hvilke konsekvenser kan det få om jeg ikke kommer innom?

Har du ikke kommet inn og legitimert deg slik vi har bedt om, vil kundeforholdet bli sperret (inkludert BankID.)

 

Jeg bor et annet sted i landet. Hva gjør jeg?

Kontakt oss på post@stbank.no eller 73855000, så finner vi en løsning. Eller du kan sende oss en bekreftet kopi av passet ditt digitalt.

 

Nettbank/mobilbank

I tillegg til krav om legitimering vil flere av kundene våre også oppleve å måtte besvare noen spørsmål om kundeforholdet sitt ved innlogging i nettbank/mobilbank. Dette er også en del av den lovpålagte oppfølgingen av våre kunder.

 

Send inn pass via nettbank

I linken under finner du bruksanvisning på hvordan man kan sende inn pass digitalt via nettbank. Trenger du hjelp er det bare å kontakte kundeservice på tlf:  73 85 50 00.