Det er ikke bare i etablering av kundeforholdet at banken er lovpålagt å innhente legitimasjon. Men også i et løpende kundeforhold må vi passe på at den legitimasjonen vi har innhentet tilfredsstiller myndighetenes krav.

 

Hva skjer:

BankID og legitimasjon

For å kunne ha BankID så er det et krav at du legitimerer deg med gyldig pass. BankID er din personlige signatur i form av en elektronisk ID og det stilles derfor strengere krav til legitimasjonskontroll.

 

Hvem gjelder dette:

De det gjelder vil motta informasjon om at vi trenger oppdatert legitimasjon. Du må gjerne ta kontakt med oss for å sjekke om den legitimasjonen vi har registrert på deg er god nok.

 

Hvor kan jeg få ordnet dette?

Du får ordnet dette ved å komme innom vårt kontor i Rissa, hverdager mellom 09.00-15.00. Eller vårt kontor i Leksvik, mandag-onsdag-fredag 09.00-15.00.

Om du ikke kan komme innom i bankens åpningstid så kan du ta kontakt med oss på post@stbank.no eller 73855000 for å gjøre en avtale.

 

Sende pass digitalt?

Du kan sende en bekreftet kopi av passet ditt til oss via nettbanken eller appen. Logg inn i nettbanken og velg «kontakt oss» og «meldinger.» Klikk på de 3 strekene oppe til høyre, og velg «ny melding.» Så laster du opp kopien av passet og sender inn. Dette er helt trygt. Husk at kopien av passet må være bekreftet av offentlig instans: bank, post, kommune osv.

 

Hva er gyldig pass?

Alle kunder som har bankID må legitimere seg med gyldig pass, det vil si et pass som ikke er utgått. Ta kontakt med oss om du ikke har gyldig pass.  

 

Hvilke konsekvenser kan det få om jeg ikke kommer innom og leverer legitimasjon?

Konsekvensen vil være at din bankID blir sperret.

 

Jeg bor et annet sted i landet. Hva gjør jeg?

Kontakt oss på post@stbank.no eller 73855000, så finner vi en løsning. Eller du kan sende oss en bekreftet kopi av passet ditt digitalt.